Citeste interviul cu Bogdan Tache, presedintele APRA!

//Citeste interviul cu Bogdan Tache, presedintele APRA!

Intr-un interviu acordat Pack Expo, Bogdan Tache – presedintele Asociatiei Producatorilor de Ambalaje din Romania (APRA) si director executiv Mayr-Melnhof Packaging Romania SRL – povesteste care este impactul concursului Romanian Packaging Awards asupra industriei de ambalaje si etichete din Romania, cat interes prezinta acest domeniu pentru designerii de ambalaje si cat de importanta este promovarea creativitatii.

Ce reprezinta concursul Romanian Packaging Awards pentru industria nationala de ambalaje?

Bogdan Tache: Imi doresc ca acest concurs sa devina un veritabil stimulent pentru companiile de ambalaje din Romania, un puternic resort de promovare a inovatiei in domeniul ambalajelor, indiferent de materialul din care sunt realizate: carton, hartie, metal, sticla sau plastic. Stiu ca in echipele de design si productie ale fabricantilor de ambalaje exista oameni cu idei deosebite, care ar trebui identificati si motivati pentru a inova si a crea ceva deosebit in domeniul ambalajelor. Produsele romanesti nu pot concura pe piata nationala si mai ales pe cea externa fara o investitie serioasa in design. Sectiunea concursului dedicata tinerilor designeri (Packaging Young Designers Awards 2018) poate atrage in industrie resurse foarte valoroase din partea unei generatii foarte creative, dar care nu este inca motivata sa aleaga o cariera in acest domeniu. Sper sa reusim acest lucru, mai ales daca si clientii nostri vor imbratisa unul din conceptele castigatoare si il vor transforma intr-un ambalaj de serie.

Exista interes din partea designerilor romani pentru domeniul etichetelor si ambalajelor? Cat de ofertanta este pentru ei aceasta nisa?

Bogdan Tache: Dupa aproape 15 ani de activitate in industria ambalajelor, trebuie sa recunosc ca, din pacate, interesul designerilor este unul limitat pentru acest domeniu. Motivele sunt diverse, componenta cea mai importanta avand legatura cu directiile catre care s-au indreptat generatii intregi de absolventi de design: moda, publicitate si alte cateva domenii mai „glamour„. Cauza principala ramane, cred eu, interesul redus pe care economia romaneasca post-comunista l-a acordat investitiei in designul de produs, implicit creatiei de ambalaje. Exista interes pentru designul de ambalaje, insa aproape exclusiv in segmentul grafic, unde chiar avem cateva creatii premiate la nivel international. In schimb, designul structural, adica cel care creaza obiecte (nu conteaza din ce material), a ramas destul de in urma in Romania, dar nu din lipsa designerilor talentati.

Atat industria de ambalaje, cat si clientii din intreaga economie, trebuie sa depuna un efort mai consistent pentru a-i motiva pe tinerii designeri sa inceapa o cariera in creatia de ambalaje, atat prin acest tip de competitii, cat si prin parteneriate pe termen lung cu scolile de design.

In privinta caracterizarii domeniului ambalajelor ca „nisa”, trebuie sa va contrazic. Vorbim de o industrie enorma, cu o cifra de afaceri globala de peste 700 miliarde de euro, cumuland toate segmentele (hartia, cartonul, masele plastice, sticla si metalul). O asemenea industrie ofera multe oportunitati tinerilor designeri, chiar si in Romania, unde productia de ambalaje, cu toate segmentele, urca spre un miliard de euro!

Cum credeti ca va evolua piata de ambalaje in urmatorii doi ani?

Bogdan Tache: Trendul se va mentine crescator, pentru ca industriile mari consumatoare de ambalaje (retail, FMCG, bauturi, curierat, vanzari online) vor creste in continuare. Nu pot sa ofer un procent de crestere exact, dar este foarte posibil ca acesta sa fie undeva intre 5 si 10% pentru urmatorii doi ani. Ramane sa vedem daca si creativitatea/inovatia vor fi promovate in industrie astfel incat marii consumatori de ambalaje (multinationalele FMCG) sa aprecieze si acest aspect, nu doar un pret cat mai scazut per bucata!…

Ca punct final, vreau sa amintesc ultimele mari tranzactii din industria locala a ambalajelor, care insumeaza peste 250 milioane de euro in 2017: DS Smith a achizitionat EcoPack si EcoPaper, iar Alpla a cumparat Amraz Bucuresti si Star East Pet Brasov. Aceste tranzactii sunt cea mai buna dovada a potentialului de crestere din industria de ambalaje a Romaniei.

 

2018-04-20T08:55:45+00:00